Vladimir Jankélévitch, exhibition at the BNF, 15th January – 3rd March2019

The philosopher, musicologist, resistance fighter and professor of the Sorbonne (i.e. just next to the Hotel Design Sorbonne) is the subject of a new exhibition at the French National Library (BNF), not far from our hotels.

Exposition Vladimir Jankélévitch, figures du philosophe à la BNF du 15 janvier au 3 mars 2019
Avec l’aimable autorisation de Sophie Jankélévitch-Samonà

Vladimir Jankélévitch (1903-1985) was one of the most important figures in French philosophy, one of the rare philosophers whose writings had an impact beyond the usual circles of specialists.

In order to help you understand the man and his way of thinking, the exhibition presents 120 exhibits – posters, manuscripts, photos and letters, as well as audio and video clips. These are taken from a large donation of his work made by the philsopher’s family in 1997.

Exposition Vladimir Jankélévitch, figures du philosophe à la BNF du 15 janvier au 3 mars 2019
© Sophie Bassouls

The Jankélévitch exhibtiion is divided into five parts, concentrating on:

— His family origins and his early years

— The period of the Second World War

— His activity as a teacher and his defence of the teaching of philosophy

— The place music held in his thinking

— A presentation of his most important writings

Linked with the exhibition, there’s a reading of Vladimir Jankélévitch’s texts by actor Clément Hervieu-Léger of the-Française (at the BNF’s Richelieu site) on Saturday 19th January from 8-9pm (entrance free).

Fluent French speakers may also enjoy this one-hour programme by national radio station France Culture, called “Vladimir Jankélévitch, le meilleur est à venir ?

The exhibition Vladimir Jankélévitch, figures du philosophe is at the BNF (here) from 15th January – 3rd March 2019

Open Tuesday-Saturday, 10am-7pm, and Sunday from 1-7pm

Free!

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La Lune : [carte à jouer, dessin] Date d'édition : 1475-1500. Le « Tarot dit de Charles VI », dont dix-sept cartes sur soixante-dix-huit sont conservées à la BnF, est l’un des rares témoignages des luxueux jeux princiers de la Renaissance italienne dont une vingtaine d’exemples subsistent. Son titre est en partie inexact, Charles VI (1368-1422) n’étant pas le destinataire de ces cartes, exécutées en Italie du Nord, postérieurement au règne de ce roi de France. Le jeu de tarots est cité pour la première fois, semble-t-il, à Ferrare, en 1442, sous l’expression carte da trionfi ou triumphorum ludus (triomphes). Vers 1500, le terme tarocchi apparaît dans un livre de comptes de la cour de Ferrare. La transcription française "tarot" se rencontre dans un document daté 1505. C’est de Milan que le tarot se propagea en France, en Suisse, puis de là en Allemagne et dans le reste de l’Europe. Il se répandit sous la forme d’un ensemble de soixante-dix-huit cartes : vingt-deux atouts ou triomphes et cinquante-six cartes du jeu à quatre couleurs (roi, dame, cavalier, valet, cartes numérales de l’as au dix) aux enseignes latines figurant des symboles (épée, bâton, coupe, denier). Si celles-ci proviennent d’Orient, du monde musulman, les atouts sont une création essentiellement européenne. Pour en savoir plus : http://expositions.bnf.fr/renais/arret/3/index.htm #illustrations #jeuxdecartes #tarot #cartesàjouer #dessin #histoire

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